0
0

وظیفه پزشک در قبال جامعه

1859 بازدید

آیا من باید به فرهنگ و به اجتماع هم کمک کنم ؟

زمانی که اوضاع و احوال شرایط اجتماعی و اقتصادی خراب میشه خیلی از جوان ها و مردم رو به فکر فرو میبره ؛ وظیفه من در قبال جامعه چیه ؟
آیا من باید به فرهنگ و به اجتماع کمک کنم ؟
جواب هم بله هم نه است ؛ حالا چطور ؟
از زمانی که بشر “یکجانشین” شد یه پدیده اساسی رخ داد : تقسیم کار !
تخصصی شدن و تقسیم کار اتفاق مهمی تو تاریخ بشریته همین تخصصی شدن و تقسیم کاره که باعث شده تلاش کنیم و روی صندلی پزشکی بشینیم و حداقل ۷ سال درس و کشیک و آموزش تنها برای پزشکی عمومی تنها برای درمان یه سری بیماری های معمولی .
خب حالا گاهی ممکنه یه پزشک یا یه دانشجوی پزشکی از خودش بپرسه من نباید به فرهنگ و اجتماع کمک کنم ؟
درسته که هر کدوم از اعضای جامعه میتونن توی خیلی چیزها و خیلی فرهنگ های ساده کمک کنن ولی یه سری مسائل نیاز به دانش تخصصی داره .
ممکنه شما توی حل کردن معضلات اجتماعی راه حل هایی داشته باشین و یا اقداماتی هم انجام بدین اما واقعیت امر اینجاست که شما برای این کار درس نخوندید و علم تخصصی ندارید ؛ شما برای این کار “آموزش تخصصی” ندیدید ؛ تو یک جامعه آرمانی هرکس باید وظیفه تخصصیش رو به بهترین وجه ممکن انجام بده ؛اما متاسفانه تو کشور ما غول کنکور بهترین و تلاشگرترین استعدادهارو به سمت تجربی و پزشکی میکشونه و این خودش یک معضل بزرگه که همه میتونیم به حلش کمک کنیم.
یک پزشک اگر احساس میکنه وقت اضافه داره و میتونه حتی مطالعه داشته باشه لزومی نداره که وارد مسائل اجتماعی بشه و باید از تمام توان ذهنیش برای رشته ی تخصصی خودش استفاده کنه ؛البته ممکن هست که یک سری کارهای کوچک رو انجام بده و این وظیفه کل جامعه هست.
من به هیچ وجه مخالف مطالعه غیردرسی نیستم بحث من بحث مطالعه و کار تخصصی در یه رشته خاص هست.
البته…
مطالبه گری ظیفه همه افراد جامعه هست ؛ وقتی ما معضلات اجتماعی رو میبینیم باید از کسایی که برای حل اون ها دانش تخصصی دارن استفاده کنیم و از اون ها صد البته مطالبه کنیم.
شاید منِ پزشک کافی باشه به جای ساعت ها مطالعه توی زمینه ای که تخصصی ندارم و وقت تلف کردن و جمع کردن اطلاعات فقط برم سراغ کانال تلگرام یه استاد دانشگاه و یه مطلب ازش رو بخونم چون “وظیفه ی تخصصی” اون فرد این هست و راه پیشرفت جامعه علمی تخصصی شدن هرچه بیشتر و رجوع به این متخصص هاست…

نگران جامعه باشیم ؛ مطالبه گر باشیم ولی سراغ اهل فن بریم…و بالاتر از اون وظیفه خودمون رو به بهرین نحو ممکن انجام بدیم…

نویسنده: نیما برومند-دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

گروه تالیف و مقاله نویسی وبسایت مدیکالستان

0 0 votes
Article Rating
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://medicalestan.ir/?p=1054
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
سینا حمزه
دانشجوی علوم پزشکی رفسنجان-مدیریت سایت
مطالب بیشتر
برچسب ها:
مشترک شدن
Notify of
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
0
Would love your thoughts, please comment.x